Een fietsherstelling bij de fietsenmaker
Een fiets staat dagelijks bloot aan diverse weersomstandigheden. Regen, modder en pekel kunnen een fiets flink aantasten. Maar ook door slijtage en het stallen op openbare plekken, kan een fiets beschadigd raken. Net als een auto, heeft een fiets ook regelmatig onderhoud nodig. Voor deskundige fietsherstellingen en onderhoud biedt de fietsenmaker uitkomst.
Waarom naar de fietsenmaker?
Een fietsenmaker is een gediplomeerde professional die mankementen aan fietsen herstelt, onderhoud pleegt en meestal ook fietsen verkoopt. Een andere benaming voor fietsenmaker is fietstechnicus. De fietsenmaker zorgt met zijn vakkennis voor een veilig herstel bij schade en voorziet je van een passend advies over het onderhoud van je fiets. Door zijn expertise, worden mankementen tijdig opgespoord en kan schade op termijn worden voorkomen. Daarnaast kan een fietsenmaker direct de fiets professioneel afstellen op jouw lichaamslengte, voor een meer comfortabele fietshouding.
Vijf meest voorkomende herstellingen
Wanneer je jouw fiets wegbrengt naar de fietsenmaker kan dit op afspraak of door binnen te lopen zonder afspraak gemaakt te hebben. Veel fietstechnici geven een leenfiets mee als vervangende fiets. Fietsherstellingen waarvoor een fiets het meest ter reparatie wordt aangeboden zijn de volgende:
- Fietsband vervangen: Een versleten fietsband herken je aan een minder zichtbaar profiel en zwakke zijwanden. Je grip en rijcomfort neemt hierdoor af en je band gaat sneller lek. Hoe snel je fietsband slijt, hangt af van het soort ondergrond waarop je fietst, het type fiets (zwaar of licht), de juiste bandenspanning en het aantal gereden kilometers. De fietsenmaker vervangt je voor- of achterband waarbij je kunt kiezen uit verschillende merken. Een goed merk fietsband kan tot 10000 kilometer meegaan.
- Fietsband plakken: Je band laten plakken bij de fietsenmaker is bij veel fietsenwinkels niet meer mogelijk. Dit komt, omdat de kans op een nieuw lek hoog is. Bovendien betreft het vaak gaatjes op meerdere plekken of complete scheuren. Een nieuwe binnenband gaat in zo’n geval langer mee dan een geplakte fietsband. Qua arbeidsloon ben je op deze manier voordeliger uit.
- Fietsketting vervangen: Een fietsketting gaat tussen de 3000 tot 5000 kilometer mee voordat hij versleten is. De slijtage snelheid hangt af van weersinvloeden, het onderhoud van je ketting en de ondergrond waarop je fietst. Bij het vervangen van de fietsketting zorgt de fietstechnicus meteen voor de juiste spanning en behandelt de fietsketting met een professioneel smeermiddel.
- Remkabel vervangen: Remkabels kunnen door slijtage knappen of gaan roesten. Bij het vervangen van de kabels worden gelijk de remblokjes gecontroleerd. Ook kijkt de fietstechnicus naar de correcte afstand tussen de remblokjes en de velg. Voordat je de fiets ophaalt worden je remmen getest, zodat je veilig de weg op kan.
- Versnellingskabel vervangen: Wanneer het schakelen tussen de verschillende versnellingen stroef verloopt of de versnellingskabels gaan roesten, is het noodzakelijk deze te laten vervangen. Gemiddeld gaan versnellingskabels zo’n 10000 kilometer mee. Preventief de kabels laten vervangen voorkomt problemen.
Ook de technologie op het gebied van fietsen staat niet stil. Zelf je fiets repareren biedt steeds vaker een uitdaging. Een groot voordeel van de fietstechnicus is niet alleen zijn ervaring, maar ook kennis van de elektrische fiets en bijkomende herstellingen. Voor meer informatie over het beroep als fietstechnicus kijk je op deze website. Voor specifiek inhoudelijke vragen over een fietsherstelling ga je naar een fietsenmaker in de buurt.